Hur ser gameandet ut i de olika generationerna egentligen???
Det är länge sedan det var en given sanning att gaming och onlinespelande var något för de yngre. Inte bara har flera generationer vuxit upp med spelande som en naturlig syssla, men det har även blivit avsevärt mycket mer socialt acceptabelt med dator- och TV-spel.
Enligt samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen har själva spelbranschen fördubblats på bara tre år, och siffror från undersökningsföretaget Reflect visar att hela 81 % av svenskar i åldrarna 15 till 60 spelar regelbundet. Men hur skiljer sig trenderna åt mellan olika generationer?
Generation Z (13 till 17)
När man pratar om spelande så tänker man trots allt på de allra yngsta. Men för Generation Z är onlinespel något som förmodligen tas för givet. Eftersom de har vuxit upp med internet och spelkonsoler som en given del vardagen så är spel inget konstigt. Enligt amerikanska statistikföretaget Neilsen så äger hela 72% av personerna i denna generation spelkonsoler. Tar man i åtanke de som spelar på sina smartphones så är nästan hela generationen spelfantaster. Populariteten hos Minecraft är ett tydligt tecken. Men de äldre då?
Millennials (18 till 34)
Eftersom onlinespel på allvar tog fart under 2000-talet är det inte så konstigt att millenials utgör en ganska stor del av spelens målgrupp. Intressant nog så verkar det inte som att denna årsgrupp ser sig själv som gamers. Enligt tankesmedjan Pew Research så är det nämligen endast 22% som anser att gamer är ett begrepp som beskriver dem på ett lämpligt sätt.
Trots att dessa vuxit upp med datorer så har de i allt större utsträckning kommer att föredra att spela på surfplattor och mobiltelefoner. Men de är trots allt hängivna konsolfantaster och för många av dem är Playstation 4 ett givet inslag i hemmet. Detta styrks av en gemensam studie om genomförts av PayPal och SuperData. Och när det kommer till sportspel har de verkligen kommit att bli storkonsumenter. Då denna grupp även har störst köpkraft så har den av naturliga skäl blivit en primär målgrupp för spelföretagen.
Generation X (35 till 54)
Intressant nog så verkar det som att denna generation ligger precis på gränsen kring intervallet för snittåldern gällande spelande. Enligt Entertainment Software Association (ESA) så är den genomsnittliga gamern 35 år gammal. Det gör att generation X i stor utsträckning har ett eget mönster när det kommer till dator- och TV-spel. I stor utsträckning verkar det som att generation X föredrar lättlärda casinospel, såsom slots och roulette.
Utöver att vara kasinofantaster så verkar det som att många i denna generation har en riktig förkärlek till förstapersonsskjutare, ofta även kallade first-person shooters. Kanske har det att göra med att många av dem helt enkelt vuxit upp med klassiker såsom Quake-serien och Doom. Hur som helst är de helt klart den generation som är trendsättande och har mest köpkraft.
Efterkrigsgenerationen eller baby boomers (55 och uppåt)
Denna grupp har ibland helt enkelt kommit att kallas för pensionärerna, eller köttberget om man väljer att använda tidigare finansminister Pär Nuders ordval. Ofta har det tagits för givet att denna grupp helt enkelt inte spelar, varken online eller på klassiska TV-spel. Men tvärt emot förutfattade meningar så är denna åldersgrupp faktiskt de allra största användarna av mobilspel. Enligt ESA så står dessa för hela 26% av samtliga användare av mobilbaserade spel.
I takt med att mobila enheter blir något som var man äger, så minskar inflytandet hos PC-datorer och spelkonsoler. Begrepp såsom casual gaming beskriver på ett tydligt sätt hur det numera är vanligt att helt enkelt plocka upp den enhet man råkar bära med sig, för att ta del av lite avslappnande spel. Därför är det kanske dags att sluta tänka i generationer, åtminstone när det gäller gaming. För nu verkar det verkligen som att alla spelar.
Hur ser det ut för dig?
Förhoppningsvis fick du lära dig lite nya grejer om onlinespelande och hur det ter sig i olika åldrar.