I den här branschen går det undan, som vanligt…
Det är precis början på det fjärde kvartalet av 2024 och månaderna har passerat på en grisblink. Att säga det har skett en hel del förändringar inom många av världens sektorer, inte minst för gaming och datorspel vore en underdrift. 2024 har hittills varit ett enormt år för spel och hela denna sektorn har verkligen accelererat i ett tempo många aldrig sett förr.
Som en följd av detta häpnadsväckande fartfyllda år så har gaming-scenen sett en hel del förändringar och trender. Dagens artikel tänkte spana närmare på detta för att reflektera och granska vad det är som har format och påverkat gaming-trenderna under 2024.
Cloud gaming
Något som har haft en rejält stor inverkan på spelscenen är faktumet att Cloud gaming numera har blivit mainstream och haft en rejäl slagkraft på marknaden. För de som inte är bekant med detta så innebär cloud gaming att spelare längre inte behöver ha en värsting speldator, spelkonsol och dylikt eftersom spelandet sker via live-streaming över nätet.
Detta liknas den streaming som casino använder för deras live dealer spel. Detta är idag möjligt när alla företagsgiganter inom spel har lagt ned otroligt mycket tillgångar och möda för att förbättra streamingkvalitén av deras tjänster så gamers smärtfritt kan njuta av sina favoritspel i mobiler, konsol och datorer.
Med mer serverar och förbättringar inom server-prestanda med företag som utvecklar GPUs i rasande takt, samt förbättrad internetuppkoppling så har spelande aldrig någonsin varit mer tillgängligt för gemene man.
Spel som för många år sedan krävde en kraftfull dator med dyra grafikkort, processorer, ram minne och allt vad som nu krävs, eller alternativet ett dyrt spelkonsol är nu tillgängligt för en bråkdel av kostnaden, vilket är en stor faktor till att spelande har fått en större spridning.
AIs inflytande
Överlag så har en av de allra största trenderna under 2024 varit Artificiell intelligence och det känns nästan som att detta är det enda som har pratats om på sistone, men det är såklart av en anledning. AI har utvecklats och förbättrats exponentiellt och dessa förbättringar letar sig in i alla av världens industrier. Det spelar ingen roll vilken industri, AI hittar något att effektivisera eller förbättra.
För spelindustrin har detta primärt skett i bakgrunden genom att förbättra och underlätta arbetet för utvecklare vilket således har effektiviserat jobbet då det kräver mindre manuell input från programmerare.
Med detta sagt så kan gamers även se spår av detta i deras favoritspel. Non-player characters eller NPC som de kallas i gamer-folkmun har med hjälp av AI blivit mycket klokare och simulerar därför ett mer övertygande beteendet som är snarlikt riktiga spelare. Detta har bringat mer verklighetsförankrade och även mer komplexa upplevelser och interaktioner i diverse olika spel som anammat AI.
Virtual Reality
För läsare som är trött på catchiga förkortningar så är det inte klart än, även Virtual Reality (VR) har haft ett stort och inflytelserikt år på gamingscenen. Med företag som arbetar för fullt och ligger i framkant med deras VR och andra storföretag som hack i häl så har VR-gaming nått nya nivåer med en avesevärt förbättrad realism.
Spelutvecklare hakar även på denna utveckling med populära spelexempel som är väl kända i samtliga hushåll vilket ökar intresset för VR. Med mer moderna och populära spel som tar klivet in i VR-världen så är genomslagskraften betydligt större än någonsin förr och detta har gjort att VR börjat bli mainstream.
Förutom att användas som en underhållningskälla för inbitna gamers så har VR kommit såpass långt idag att det även används inom ett flertal yrken för att utföra träningssimuleringar bland annat för kirurger, militärer och poliser.
Ett fartfyllt år
2024 har onekligen varit ett fartfylld år fyllt med mycket av både det ena och det andra när det kommer till gamingscenen. Med rask utveckling så kommer markanta förbättringar mer frekvent och detta kommer knappast att saktas ner. Något som kan konstateras med säkerhet är att framtiden inom gaming är otroligt ljus.