Finland har kollat vad som faktiskt är bäst…
Varje år skall de ske, vinterdäcken skall plockas fram, domkraften skall preppas och handskarna skall på, det är dags att byta till vinterdäck. Men vad är säkrast, vinterdäck med dubbar eller vinterdäck utan dubbar? För att göra ditt liv lättare så är här en sammanfattad jämförelse som kan hjälpa dig välja dubbdäck eller friktionsdäck.
Först, lite Finsk fakta
2013 Släppte VTT (Finlands tekniska forskningscentral) en studie där de undersökt alla trafikolyckor med dödlig utgång mellan 1997 och 2012. I undersökningen exkluderades följande typer av olyckor
- Självmord
- De orsakade av medicinska orsaker
- Singelolyckor där föraren somnat bakom ratten
- Olyckor där föraren inte var orsaken
I studien har man endast tagit med olyckor där skåpbilar och personbilar varit inblandade, inga lastbilar alltså.
Totalt baseras studien på 958 olyckor mellan 1997 och 2012.
Här nedanför kan du se en Svensköversatt tabell från studien.
Kortfattat så kan vi dra slutsatsen att de dödliga olyckorna skulle vara 83% färre om dubbdäck hade använts istället för friktionsdäck. MEN, det gäller bara vid isigt väglag. Det betyder alltså inte att dubbdäck automatiskt skulle innebära 83% färre olyckor under vinterhalvåret, eftersom väglaget skiljer sig kraftigt mellan de olika delarna av vårt avlånga rike, och även från dag till dag.
Fördelar och nackdelar
Här nedanför har vi samlat lite slutsatser man kan dra av studien, smidigt uppdelat på för- och nackdelar med de olika typerna av vinterdäck.
Fördelar med dubbdäck
Dubbdäck är, som vi ser i studien ovanför, väldigt mycket säkrare vid isigt väglag. I studien kunde man dock inte hitta några statistiskt signifikanta skillnader mellan dubbdäck och friktionsdäck vid andra väglag än just isigt vinterväglag.
Nackdelar med dubbdäck
Dubbdäck sliter som bekant mer på körbanan än friktionsdäck. De river därför upp fler skadliga partiklar, bidrar till urgröpningar (spårning) i vägbanan och skapar mer oljud än friktionsdäck
Fördelar med friktionsdäck
Friktionsdäck är som sagt inte märkbart sämre än dubbdäck vid torrt eller slaskigt vinterväglag. De för mindre oväsen och sliter mindre på vägbanan, så ur en miljösynpunkt är de bättre än dubbdäck.
Nackdelar med friktionsdäck
Ja är det isigt väglag så ser vi en gigantisk nackdel friktionsdäck jämfört med dubbdäck.
Så, vad ska man välja, dubbdäck eller friktionsdäck?
Slutsatsen man kan dra är att allt beror på vart i landet du bor. Bor du där du kan förvänta dig isigt vinterväglag så är dubbdäck att föredra. Detta eftersom de är oerhört mycket säkrare vid den typen av körförhållanden och inte märkbart sämre än friktionsdäck vid annat väglag.
Bor du däremot i de södra delarna av landet och under den absoluta majoriteten av vintern inte förväntar dig att köra på isigt väglag, ja då kan friktionsdäck vara bättre då de inte sliter på miljön så kraftigt.