Tänk att en liten grå box kan få en att bli alldeles varm i hjärtat…
Vi vet alla hur sjukt kraftfull känslan av nostalgi är, en doft, en färg eller ett ljud kan få hjärtat att fyllas av den där varma känslan. Men den här texten ska faktiskt inte handla om hur nice det är, utan det intressanta i hur diverse företag använder sig av nostalgi för att sälja mer. Vilket inte nödvändigtvis är dåligt, ibland är det faktiskt riktigt toppen!
Men varför funkar nostalgi så bra?
För de flesta så är nostalgi kopplat till minnen från när allt kändes enklare. Människor har ju den magiska förmågan att förtränga det som är dåligt och minnas det som är bra, och det är det som nostalgi grundas i. Doften av varm choklad kan teleportera dig tillbaka till när du var 6 år gammal och pudersnön täckte trädgården på julafton. Du minns däremot inte julen när du var 7 år gammal och det duggregnade.
Jul äldre man blir så tenderar dessutom världen att kännas mer komplex och osäker, eftersom du vet och förstår mer. Därför kan nostalgi fungera som en varm filt man drar över sig. Doften av den där chokladen påminner dig om när det enda du behövda oroa dig över var hur många julklappar du skulle få.
Många söker så klart den här magiska varma känslan, och det vet medieföretagen om, nostalgi säljer helt enkelt [Forbes].
Ett par klockrena exempel inom film och tv
En av de mest uppenbara trenderna inom nostalgi-effekten är återupplivningen av klassiska TV-serier och filmer. Ett klockrent exempel är ”Vänner”, som Netflix betalade enorma summor för, eftersom de vet att folk ha sina feel-good-serie nära till hands. När den släpptes bänkade sig långtida fans för att återbesöka sina favoriter, allt för att få den där nostalgi-känslan.
Det handlar dock inte bara om att plocka upp gamla serier och filmer, remakes är också en kassako. Några bra exempel är Lejonkungen, Top Gun och Ghost Busters som nyligen kommit som uppföljare eller re-makes.
Några tydliga exempel inom spel
Det är inte bara inom film och serier man jobbar med nostalgi som primärt försäljningsargument, det här är så klart stort inom spel också.
De senaste åren har vi sett både återlanseringar av klassiska spel, ibland med med uppdaterad grafik och nya funktioner. Men vi har också sett retro-konsoler bli storsäljare på nolltid, det bästa exemplet är Nintendo Classic Mini. Bara att se den där gråa boxen väckte hundratals minnen till liv.
Ett annat exempel på hur nostalgi kan fungera som ett dragplåster är Baldur’s Gate 3. Spelet sålde som smör [IGN Nordic], mycket tack vare att en stor del av målgruppen är äldre gamers som spelat Baldur’s Gate 1 och 2 på 90-talet. Men även om Baldur’s Gate 3 skiljer sig markant från de tidigare titlarna i serien, så kunde man återigen nyttja nostalgin för att locka tillbaka gamla fans och samtidigt nå en ny publik.
I en bredare kontext ser vi även hur live-underhållning och evenemang utnyttjar nostalgi. Konserter med ”throwback”-teman, där gamla musikgrupper återförenas för turnéer, lockar rekord-publik. Trenden sträcker sig faktiskt även till live-betting. Till exempel erbjuder olika live-casinoplattformar möjligheter att uppleva klassiska bordsspel i en modern, digital miljö. Det här kan du prova på en mängd olika casinon som kör live i Sverige.
Sammanfattningsvis
Nostalgi är en väldigt kraftfull känsla, som kan användas för både gott och ont. Jag skulle personligen säga att den mestadels faktiskt används för gott. Mängden fantastiska gamla serier och filmer som finns på Netflix, Disney och HBO förgyller definitivt min vardag. Och som gamer sedan barnsben blir jag alldeles varm i kroppen av tanken på Baldurs Gate 3, Nintendo Classic Mini och re-makes som Diablo 2 Resurrected och Warcraft 3 Reforged.