Det ska vara enkelt att ordna en spontan-picknick…
Visste du att för 91 år sedan så startade Joe C Thompson kedjan 7-Eleven, med affärsidén att sälja isblock till folk, eftersom det då inte fanns några kylskåp. Så här i dagens samhälle låter det nästan lite absurt att affären gick ut att sälja stora jäkla isblock som folk skulle släpa hem, men så var det på den tiden.
Isblocksförsäljningen gick bra för Joe, men efter en kort tid så insåg han att det folk egentligen ville ha var en lättillgänglig butik med flexibla öppettider där de kunde köpa lite ditten och datten, och vips så uppstod 7-Eleven som vi nu känner det.
Men varför heter kedjan just ”7-Eleven”?
Den där Joe var en man som förstod sig på kommunikation, så han döpte sin butikskedja efter dess öppettider. Ja de hade alltså öppet från 07:00 till 23:00, och hur mycket tydligare kan man vara med att man har generösa öppettider än att bara helt sonika döpa kedjan till det?
7-Eleven idag – ”Go, Eat, Play”
Idag är 7-Eleven världens största service-butiks-kedja och de finns över hela världen.
Deras nya slogan är ”Go, Eat, Play” vilket jag tolkar det som att de vill att det ska vara enkelt att vara på språng, oavsett om det handlar om att du är på en spontan roadtrip och behöver en färsk kopp kaffe, eller om du är på väg ut i vårsolen för att hänga i en park med dina polare.
7-Elevens motto är att de vill göra det enkelt för dig att hitta det du behöver, när du behöver det, och det kan som sagt vara allt från en kaffe till en full picknick att chilla med i parken.
Idag finns det 185 butiker i Sverige och många av dem har faktiskt ännu mer generösa öppettider än 07:00 till 23:00, vissa har öppet dygnet runt. Det finns helt enkelt inga ursäkter för att inte ordna en spontan-picknick i solen.
Här nedanför kan du se 7-Elevens senaste reklamfilm för deras vårkampanj, där de belyser sina nya motton, ”Go, Eat, Play” och ”Thank Heaven”. Ut i solen nu och ha lite picknick!
*Detta inlägg är reklam i samarbete med 7-Eleven*