Eton shirts creative director är trött på ”jävla skjortor” och skapar något nytt
Förra veckan hade vi privilegiet att besöka Konstnärshuset i Stockholm för att se samarbetskollektionen mellan Eton Shirts och den brittiska konstnären John Clark.
Väl på plats bjöds det, som sig bör, både på snittar och mousserande vin. Men anledningen till att alla var där, var givetvis för att se den nya kollektionen hos Eton Shirts som baserats på verk av John Clark.
När vi pratade med Clark, talade han brett och länge om hur hans konst har präglats av melankoli och vad han ville kalla “livets små minidödar”. Clark kommer för övrigt, till vår stora förtjusning, från spelbranschen sedan innan, då han jobbade som Creative Director på Sony. Konsten, och bakgrunden i spel bäddade för ett riktigt trevligt samtal.
När vi snackade med Sebastian Dollinger, Creative Director på Eton, ville han poängtera att samarbetet inte var något PR-trick. Sebastian och Clark träffades när de båda delade lokal i Cambridge 2010. De kom bra överens och Sebastian passade helt enkelt på att trycka två skjortor baserade på Clarks verk. Det vi fick se under evenemanget var alltså blott en produkt av en vänskaplig relation.
Utöver två skjortor fick vi även se ett gäng accessoarer, i form av två slipsar, två bröstnäsdukar och en scarf.
Alla produkter från kollektionen går att köpa på någon av Etons butiker i Stockholm, London och New York. Eller via deras Webbshop.