Näthandel har gjort livet så oerhört smidigt, så länge du handlar på rätt ställe…
Att enkelt kunna klicka hem ett par skor, en ny stekpanna eller ett paket ipren är en fantastisk bekvämlighet. Jag minns knappt hur det var när man var absolut tvungen att gå till en butik för alla inköp. Självklart kanske det var lite mer socialt då, men jag är beredd att byta lite socialt utbyte mot den enorma bekvämligheten som näthandeln innebär.
Men alla webbshoppar är inte likvärdiga, det finns många saker som kan skilja mellan två olika siter som säljer exakt samma produkt. Dessa skillnader kan påverka både pris och bekvämlighet för dig som kund. Så var noga med att kolla på detaljerna innan du lägger en order.
Här nedanför är 5 saker du bör kolla upp innan du lägger din order. Gör du det så minimerar du risken för problem, t.ex. med betalning, leverans, returer och kvalité på varorna.
1: Kolla upp butiken innan du handlar
På siten omdomesstalle.se hittar du tusentals kundrecensioner av alla tänkbara företag. De har smidigt nog även en sektion dedikerad till just nätbutiker. Vårt tips är att kolla upp den webbshop du tänkt handla på innan du lägger din order. Lägger du de extra 25 sekunderna så kan du undvika timmar av problem i framtiden. Så dra nytta av Omdömesställes stora databas med kundrecensioner och gör ett informerat köp som man säger.
2: Fraktsättet
Du vill inte behöva ta dig tre stadsdelar bort bara för att webbshoppen du valde endast hade avtal med någon obskyr leveranspartner. Så kolla vilka leveransställen du kan välja mellan, och vad de har för öppettider. Absolut smidigast är så klart Postnord, Earlybird och Instabox, de ger dig som köpare störst flexibilitet.
3: Fri frakt
Köper du ”en hel vanlig vara”, t.ex. en skjorta, ett par batterier eller ett par skor så ska leveransen givetvis vara fri. Köper du något mer skrymmande, som en Stand up padel board eller ett bilbatteri så är det rimligt med frakt. Men kolla detta innan du betalar, för de flesta kvalitativa webbshopparna erbjuder fri frakt. Är en pikétröja 35kr billigare på en site men de samtidigt tar ut en fraktavgift på 89kr så är det ju inte längre en bättre deal.
4: Fria returer
Vill du returnera en eller alla varor så bör returen vara fri. En kostnad för retur är enligt oss ett tecken på en webbshop som inte är intresserad av att samarbeta eller sätta kunden i fokus.
…Och retursedeln ska självklart ligga i paketet
Här har vi en punkt vi verkligen stör oss på, när man tvingas printa en retursedel. Detta är en riktig dealbreaker för oss. Ligger inte retursedeln i paketet så är det en stark signal att företaget i fråga inte tror på sin tjänst och sina produkter, de vill helt enkelt göra det så jobbigt för dig att returnera som möjligt, och på så sätt tvinga dig att behålla något du inte vill ha eller kommer använda. Kolla detta noga innan du handlar.
5: Betalsättet
Det finns många olika betalsätt och vad man föredrar är högst personligt. Enligt oss finns det inget som är bäst, utan det handlar om vad du föredrar. Men dubbelkolla så att det inte tas ut en fakturaavgift om du väljer att handla på faktura, och kolla så att just ditt betalkort funkar om du vill betala direkt. Det finns nämligen ett par olika bonuskort som inte alltid funkar, t.ex. SAS Eurobonus och American Express.
Hur ofta handlar du på nätet under en månad?
Vill du ha inspiration?
Känner du att du alltid går in på samma gamla webbshoppar, men inte hittar något nytt? Då låter det som att du behöver lite inspiration. Kolla in den här kistan med nätbutiker för dig som Expressen satt ihop. Där hittar du 51 olika nätbutiker, förhoppningsvis hittar du någon ny som har precis det där du letar efter.