Dags att starta eget?
Funderar du på att starta eget? En liten sidoverksamhet, eller tänker du sadla om helt från tjänstejon till entreprenör? Oavsett dina planer så kommer du behöva ha vissa grundläggande bitar på plats. T.ex. behöver du ha dina filer någonstans, du behöver ha koll på din tid och utan ett projekthanteringssystem blir allting lätt bara en stor jäkla gröt.
För att underlätta din yrkesmässiga utveckling så har jag tagit fram en lista med 5 värdefulla verktyg för startups!
1: Projekthantering – Trello.com
Som sagt, utan ett projekthanteringssystem så blir alla dina planer bara till en stor soppa av idéer. Trello baseras på Kanban, ett system utvecklat av Toyota under mitten på 1900-talet. Systemet är enkelt men kraftfullt, mångsidigt men simpelt.
Personligen tycker jag det är det absolut bästa verktyget för att hålla koll på uppgifter och organisera dem så att allt flyter på smärtfritt.
I Trello lägger du enkelt till användare, uppgifter, projekt och filer som är relevanta för uppgiften. Allt på ett ställe helt enkelt. Självklart är Trello helt molnbaserat, så oavsett var i världen du är så har du alltid allting tillgängligt.
- Kostnad – Gratis
2: Fakturering – Billogram.com
Billograms vision är att förändra hur fakturering fungerar, och de gör det riktigt bra. Som egenföretagare kommer du förhoppningsvis att behöva skicka en del fakturor. Och tro mig när jag säger det, att skapa, skicka och hålla koll på sina fakturor är långt ifrån enkelt. Tack och lov så finns tjänster som Billogram, som förenklar hela processen så att du kan fokusera på att dra in affärer istället för att hålla koll på en massa papper.
- Kostnad – 10kr per faktura
3: Affärssystem – Specter.se
Om du har lite mer grandiosa planer, och tänker sadla om till entreprenör helt så kan du behöva ett affärssystem för att koppla samman olika kritiska system. Har du t.ex. en webbshop så vill du ju gärna ha kolla på dina fakturor, ordrar, kunder och ditt lagersaldo på ett och samma ställe. Det är här ett affärssystem som Specter kommer in i bilden. Specter är webbaserat, vilket betyder att din dator kan krasha och gräshoppor kan äta upp alla dina papper utan att din verksamhet blir lidande, allt finns i molnet och inget går förlorat. Kort och gott svinbra!
- Kostnad – Beror på dina behov
4: Tidsloggning – Toggl.com
Planerar du att debitera per arbetad timme (vanligt inom kreativa yrken, revision och juridik) så är Toggl din bästa vän.
Toggl är, precis om Trello, enkelt men kraftfullt. På 2 minuter har du skapat ett konto, lagt in dina kunder och är redo att börja logga hur mycket tid du lägger ned.
När det är dags att skicka fakturan (via Billogram kanske?) så drar du på några klick ut en detaljerad rapport över hur mycket tid du skall fakturera för.
- Kostnad – Gratis upp till 5 personer
5: Allt möjligt – Google Docs & Google Drive
Sist men inte minst, ett ovärdeligt verktyg som du kommer återvända till gång på gång, Google Docs och Google Drive. Här har du ett gäng system i ett. Du kan spara viktiga filer (logotyper, bilder, offeter etc.) i molnet och skapa alla typer av dokument, som också sparas i molnet. Oavsett var du är, och vilken dator du sitter vid så har du alla filer och verktyg du behöver för att driva din verksamhet vidare.
- Kostnad – Gratis upp till 15GB
Har du några tips?
Har du några favoritverktyg som du inte skulle klara dig utan? Skriv en kommentar här nedanför och dela med dig av dina ovärderliga tips, det uppskattas enormt!