Några inte så självklara tips till dig som vill starta en herrklädesbutik…
Är du sugen på att starta en herrklädesbutik? Härligt, världen behöver entreprenörer som du!
För att hjälpa dig få en flygande start, och förhoppningsvis en lyckad verksamhet så har vi sammanställt ett par inte så självklara tips från väl krediterade källor, bland annat nära vänner med lyckade verksamheter, men också tunga spelare så som Forbes och Entrepreneur.com. Det finns en miljon saker att tänka på, allt från elavtal till att etablera kontakter med grossister, vi kommer inte gå igenom allt det i den här guiden, utan snarare fokusera på några detaljer som vi, våra vänner och de ovan nämnda källorna ser att småföretagare helt missar.
Guidens upplägg
Vi delar in den här guiden i 3 delar, Planera, Etablera och Marknadsföra.
I delen om Planera ger vi tips på saker du bör tänka på innan du börjat spendera pengar. Saker du bör tänka på är var din målgrupp finns och vad du faktiskt ska sälja.
I Etablera-delen tittar vi på kritiska element att tänka på när du etablerar din verksamhet. Saker som personal och inredning är alla helt avgörande för om du kommer lyckas eller inte.
I delen om Marknadsföring ger vi tips på hur du kan nå ut till din målgrupp och berätta att din butik finns. Vi tipsar om saker som individuella broschyrer och sociala medier.
Guiden är inte på något sätt heltäckande, utan det är mest smarta och användbara tips inom de tre områdena.
1: Planera
Här är 2 saker många helt missar i sin planering när de ska starta en verksamhet.
Identifiera vad det finns för behov och möjligheter
Bland de vanligaste misstagen man ser nystartade företag göra är att helt och hållet utgå ifrån sitt eget kunnande, istället för marknadens behov, när de väljer verksamhet och område.
Om du nu funderar på att starta en herrklädesbutik, titta då mycket noga omkring dig. Finns det fler sådana i området? Finns det någon med utbud som du planerar att ha? Och handlar ens de som bor i närheten i den typen av butik du tänk vara?
Du bör inte gå vidare i planeringen förrän du har bra svar på de här frågorna. För det lider ingen som helst brist på butiker, det folk saknar är bra butiker, som ligger på rätt ställe och säljer rätt saker.
Välj en tydlig nisch
I dagens läge är det ingen som efterfrågar butiker och företag som ”gör allt”, internet har gjort världen så pass liten och tillgänglig att det folk vill ha är specialister på sitt område. Ska jag köpa en skjorta så tar jag reda på vilka som har bäst skjortor, och ska jag ha löparskor, ja då tar jag mig till de som har bäst löparskor. Sannolikheten för att jag ska impulsköpa ett par löparskor när jag är ute efter en kostym är mycket liten.
Du vill inte vara som alla sunkiga restauranger med 100 rätter på menyn, ingen kan vara bra på att laga så många olika rätter, allt kommer bara vara fryst och smaka glutamat. Var som de bra restaurangerna som har 5 saker menyn, men se till så att det är bra saker.
Det du behöver göra är att välja en nisch, vad ska din butik sälja, och till vem? Ska du sälja dressade kläder eller hip hop-kläder?
2: Etablera
Nedanför är 2 saker allt för många missar när de etablerar sin verksamhet.
Rätt personal
Personal är det absolut dyraste som finns i Sverige, men ingen verksamhet är värd ett öre utan sin personal. Saker du vill tänka på när du drar igång är att vara extremt noga med vem du rekryterar. En dålig rekrytering kan kosta dig enorma summor och skapa oändligt med problem. Känner du inte att du är kunnig nog att intervjua och sålla bland de som ansöker så bör du ta professionellt hjälp, det kommer du tjäna på i längden.
Förvänta dig inte att gå med vinst på ett bra tag
Väldigt få, nystartade verksamheter, går med vinst under det första halvåret. Det är en realitet man behöver vara införstådd med och som man måste planera för. När du drar igång din butik så behöver du ha en kraftig buffert som kan hålla dig flytande minst ett halvår. Chanserna för att du går med plus omedelbart är extremt låga, även om du gör allting rätt. Det tar helt enkelt tid att etablera sig ordentligt.
3: Marknadsföring
Här är 2 konkreta tips för din marknadsföring.
Nå din specifika målgrupp
Innebörden av marknadsföring är ”att ta något till marknaden”, det är ganska viktigt att förstå vad marknadsföring betyder och innebär för att man ska kunna göra det rätt.
Innebörden är alltså att se till så att marknaden kan se och ta del av ditt utbud. Det kritiska här är inte att ha ett gigantiskt utbud, utan att identifiera din marknad och se till att just de vet att du finns.
Ska du starta en herrklädesbutik så kan du till exempel uppnå detta genom att skicka direktreklam till alla män i området. För att göra det så behöver du investera några kronor i broschyrer, som du till exempel kan printa via Onlineprinters.se. Men värdet den typen av direktmarknadsföring kan ge är riktigt stor och väger förhoppningsvis upp kostnaden.
Ha en ordentlig plan med dina sociala medier
Sociala medier är många gånger ditt ansikte utåt, det är därför viktigt att du behandlar dem professionellt och seriöst. Konsultera ett proffs och få hjälp med en snygg logotyp, ett typsnitt och en känsla. Se sedan till att allt är stringent tvärs över alla dina sociala kanaler. Få saker sänker ett varumärke så mycket som helt osammanhängande sociala medie-konton som publicerar ologiska och irrelevanta saker.
Skapa heller inte ett konto på alla typer av sociala medier bara för att de finns. Det kommer inte gynna dig, särskilt inte om du inte har en plan. Fundera på vilken plattform just dina kunder finns på, och lär dig av de bästa där. Var hellre selektiv än att publicera för mycket och tänk igenom vad du publicerar, allt måste vara i linje med vad din verksamhet har för image, annars kommer dina följare bara tycka att allt känns lösryckt och oseriöst.
Sammanfattningsvis
Om du funderar på att starta en herrklädesbutik så är det en miljon saker du behöver tänka på för att det ska bli lyckat. Men 6 specifika saker de allra flesta verksamheter faktiskt missar, eller gör fel är:
- De funderar inte på vad det finns för efterfrågan i de område där de tänkt starta.
- De har inte ett tydligt erbjudande utan försöker istället göra allt, men lyckas bara halvdant med det mesta. Tänk en kinakrog med 100 rätter jämfört med en ordentligt restaurang med 5 väl utvalda rätter på menyn.
- De är inte tillräckligt noga med vilka de rekryterar, vilket kan bli ett extremt dyrt misstag
- De är inte förberedda på att de med största sannolikhet inte kommer gå med vinst under det första halvåret. De saknar en buffert och går i konkurs efter någon månad
- De når inte ut till sin exakta målgrupp, antingen för att de skjuter för brett eller för att de inte marknadsför sig alls. Direktreklam i form av broschyrer kan vara ett effektivt sätt att nå en så specifik målgrupp som alla män i ett tydligt geografiskt område
- De saknar en plan och en övergripande känsla för sina sociala medie-konton. De sociala medierna är ofta ansiktet utåt, vilket gör att de måste se professionella och ordentliga ut
Har du några fler inte så självklara tips? Maila oss på red@obsid.se så kan vi tillsammans utöka den här enkla guiden och kanske hjälpa en och annan entreprenör!