De flesta arbetsplatser i världen värdesätter professionella medarbetare. Men att vara professionell handlar inte om att visa de bästa resultaten eller vara en paragrafryttare
Att vara professionell handlar att utstråla en känsla av att man vill bolagets bästa och att man respekterar bolaget och sina medarbetare. Vilket man förhoppningsvis vill, annars är man på fel arbetsplats och bör fundera på att byta jobb. Vilket i sig inte är fel, alla kan inte trivas överallt, men man gör bäst i att inte fastna på ett arbete där man vantrivs och saknar gemenskap med bolaget i sig.
Vad kan jag göra för att framstå som mer professionell på jobbet?
1: Trumfa alltid klädkoden
Många arbetsplatser har en klädkod, och om det inte finns en uttalas klädkod så finns det en outtalad sådan, som baseras på vad folk generellt sett har på sig. Med att 'trumfa klädkoden' menas att alltid ligga snäppet över den satta koden.
En klädkod är ett minimum för vad som är godkänt, man har en klädkod för att man vill hålla en passande lägstanivå. Man har inte en klädkod i hopp om att de anställda skall komma in i t-shirt om man har kavaj som klädkod o.s.v.
Det finns ett gammalt klassisk talesätt som väldigt enkelt sammanfattar varför den här regeln är viktig:
”Dress for the job you want, not the one you have”
Att trumfa klädkoden innebär alltså att ha kavaj om klädkoden är skjorta, att ha skjorta om klädkoden är ”hel och ren” eller att ha kostym om klädkoden är kavaj.
Om du hela tiden håller dig över den generella klädnivån på bolaget så kommer du framstå som mer professionell.
Detta råd fungerar självklart olika bra på olika arbetsplatser, men konceptet fungerar alltid.
2: Arbeta mer/längre än förväntat
Att vara anställd som 8-17 på vardagar betyder att du kan komma 08:00 och gå så snart storkyrkan ringer 5 gånger. Men det är inte det optimala om du vill fånga dina överordnades uppmärksamhet eller bara vill visa att du uppskattar chansen att göra ett bra jobb.
På en arbetsplats så ser alla oftast allt som händer, om någon går hem tidigare varje dag men får samma lön så sticker det i ögonen på de övriga, på samma sätt blir det en omvänd effekt om din chef regelbundet ser att du lägger lite extra tid och lite extra energi på att göra ett bra jobb.
Med detta menas självklart inte att jag rekommenderar att jobba flera timmar extra i veckan, men en halvtimme här och där gör enormt stor skillnad.
På samma sätt är det aldrig positivt att vara allt för punktlig med sina raster, om du varje gång det är dags för rast släpper allt och går och sätter dig i soffan och sedan sitter kvar där sist av alla för att mjölka de sista sekunderna så kommer de framstå som att du är ovillig att arbeta. Även om man har rätt att nyttja 100% av sin rast så är det inte det som uppskattas.
3: Socialisera
Dina chefer och dina medarbetare är människor precis som du, och de föredrar att arbeta men kollegor som de trivs ihop med.
Att socialisera innebär inte att ständigt ta arbetstid till att stå i korridoren och prata, snarare handlar det om att vid varje tillfälle klämma in lite meningsfull konversation.
Klassiskt småprat, om väder, ekonomi och snabba tomma kommentarer som ”läget?” där man inte förväntas undra på riktigt, är inte definitionen av att kommunicera.
Bra socialiserande baseras på att man faktiskt är engagerad och bryr sig om svaret man får. Om man endast springer förbi varandra i korridoren är det helt onödigt att slänga iväg ett ”tjena, läget?” eftersom om personen svarar ”hej, det är skit alltså”, så finns det inte tid eller utrymme att hjälpa den andre. I en sådan situation så passar det bättre med ett ”Hej! Kul och se dig!” eller ”Tjena, 'passande komplimang'!
Att socialisera må vara en konst, men det är en konst som inte kräver talang, alltså en konst alla kan lära sig.
4: Svara i telefon på ett vettigt sätt
Att lyfta luren och säga ”Ja?” när man får ett intern samtal är knappast rätt sätt om man vill framstå professionell och trevlig.
Fundera ut en passande öppning för alla interna (och självklart externa telefonsamtal) för att utstråla att du är engagerad och professionell.
5: Ha alltid mobilen på ljudlös!
Det är väldigt få situationer där du behöver ha ljudet påslaget på telefonen.
Oftast ligger den inom räckhåll och vibrationen är mer än tillräcklig för att inte missa något.
En telefon som ringer eller en sms-signal som ljuder i ett möte eller i ett kontorslandskap är både irriterande och oprofessionellt. Kort sagt, ha telefonen på ljudlös, alltid!
Sammanfattningsvis
Att vara professionell handlar som sagt inte om att följa alla skrivna och oskrivna regler till punkt och pricka, det handlar mer om att göra sig uppskattat av sin omgivning och försöka föregå med gott exempel utan att gå till överdrift.