Känner du dig lite omanlig som inte kan byta däck? Gör inte det, läs den här guiden istället
Även om det kan kännas som en självklarhet så är det faktiskt inte längre det. Att byta till vinterdäck (eller sommardäck för den delen) var tidigare något alla män kunde. Men med tiden har bilen blivit mindre allmängiltig i vardagen och bland folk som bor i storstaden är det inte alls en självklarhet att ta körkort längre.
Vad innebär då det här? Jo att allt fler ställer sig själva frågan ”Hur byter man till vinterdäck egentligen?”
En enkel guide i 4 steg
Oroa dig som sagt inte. Även fast allt fler blir mindre och mindre bilkunniga så är det jäkligt lätt att byta till vinterdäck. Här är en guide i 4 enkla steg som du bara behöver följa för att allt skall bli svinbra.
Du behöver följande redskap:
- Fälgkors
- Domkraft
- Vinter/sommar-däck (egentligen heter det faktiskt hjul, däcken är bara gummit utanpå fälgen)
1: Se till att ha platt underlag!
En grundläggande punkt är att stå på plant och hårt underlag. Att byta däck på grus kan vara både frustrerande och riskabelt. Står inte domkraften stadigt kan den glida undan, vilket innebär att du kan få bilen rätt i ansiktet.
2: Höj upp bilen
Under bilen, lite innanför sparklådan bör det finnas en balk. Balken finns framför bakdäcken och bakom framdäcken. Den är stadig och är tänkt att användas när du hissar upp bilen. Din domkraft har ibland en skåra som du enkelt ”lägger balken i” för extra stabilitet.
När domkraften är fäst och står stadigt så hissar du upp bilen, oftast lite högre än du först tror.
3: Skruva av bultarna som håller fast däcket
Nu är det läge att ta fram fälgkorset. Fäst det i bultarna och skruva motsols, du vet, ”righty tighty, lefty loosey”. När alla bultar är lossade så är det dags att ta loss däcket.
4: Ta loss däcket och sätt på ett annat
När bultarna är lossade så är det bara att få loss däcket och sätta på nästa. Här kan du dock stöta på problem då däcket kan sitta riktigt jävla hårt. Så hårt att du kan behöva sparka loss det. Oroa dig inte, bilen håller.
När du sätter på däcket är det sedan viktigt att inte dra åt en bult i taget till max, utan att dra åt alla lite åt gången så att du inte riskerar att det hamnar snett. Sitter det snett så skadar du däcket eftersom det då slits ojämt. Det kan till och med bli så att däcket vibrerar av på grund av obalansen, och då blir det kaos.
När däcket sitter där det skall så hissar du ned bilen och går på nästa däck.
Om man inte vill/kan göra det själv då?
Det är ingen skam i att erkänna att man helt enkelt inte har tid, eller bara känner att man kan göra vettigare saker med sin tid för den delen.
Om du inte har möjlighet att byta däck själv så finns det klockrena och billiga alternativ. Till exempel Däckia.se. Där kan du enkelt boka ett däckskifte via deras hemsida för bara några hundralappar. Har du mycket att göra så är det definitivt ett rimligt alternativ till att ödsla 1-2 timmar på att byta däck själv.