Svåra spel är något otroligt sällsynt, och ännu mer sällsynt är svåra och samtidigt svinbra mobilspel!
Det är inte ofta man måste försöka 10 gånger innan man lyckas klara första ”banan” i ett spel, och det är ännu mer sällan man känner att man vill Tweeta om sitt misslyckande 10 gånger. Wayward Souls lyckas dock med detta konststycke!
Wayward Souls är ett RPG på iOS, Android och PC. Du spelar som en av 6 mycket olika klasser och målet är att ta sig igenom horder av monster upp till toppen av ett mystiskt torn. Varje klass har sin unika story som successivt berättas för varje våning du tar dig igenom.
Det finns mycket som gör spelet unikt, men kortfattat så vill jag öppna med att det är ett otroligt välgjort spel som verkligen får dig att känna att du lyckas överkomma något.
Fantastiskt!
Wayward Souls är ett mörkt, svårt och oförlåtande spel. Det är genomtänkt och lämnar dig verkligen till ditt eget öde.
Det som gör spelet så bra, och så annorlunda, är det faktum att det inte håller dig i handen. Allt för många spel nu för tiden är gjorda för att passa så många som möjligt, vilket gör att de är allt för lätta och ger dig all information så fort du ber om den *host* Skyrim *host*.
I Wayward Souls är du helt utlämnad till din egen skicklighet, och är du inte tillräckligt bra så kommer du aldrig att klara spelet, aldrig.
Det kan låta konstigt, men en av de bästa sakerna med spelet är att man hela tiden sitter med en känsla av dödsångest medan tar sig igenom horderna av monster. Man kommer på sig själv med att tänka:
”Shit, om jag dör nu är det kört, då får jag börja om hela spelet”
Permanent död
Det stämmer, dör du i Wayward Souls så får du börja om hela spelet. I klassisk Roguelike-anda så ger permanent död ett element av spänning till spelet. Du vet aldrig om du kommer utlösa en fälla och dö, eller om du kommer kliva in i ett rum fullt med kraftfulla monster och dö. Oavsett vad så kommer du dock dö.
Det finns dock en förlåtande twist. Du samlar hela tiden på dig pengar, pengar som du kan använda för att uppgradera dina karaktärer, och uppgraderingarna är permanenta. Så när du dör kan du göra din karaktär lite starkare och förhoppningsvis komma lite längre nästa gång.
Slumpmässiga fynd
Utöver de uppgraderingar du kan köpa mellan dina försök att ta dig längre in i spelet så kommer du även att stöta på smedjor helt slumpmässigt. Vid varje smedja får du chansen att uppgradera antingen ditt vapen, dina handskar eller din sekundära utrustning (sköld, lykta etc.) Varje uppgradering förändrar din spelstil, något som gör varje runda i Wayward Souls unik. Ett riktigt bra sätt att forcera lite diversitet i sin spelstil.
Det är dock här jag hittar spelets enda svaghet, det något begränsade utbudet av utrustning. Jag hade gärna sett minst en smedja per våning och kanske ytterligare en typ av utrustning som kunde uppgraderas. Hade man vetat ett det fanns en smedja på varje våningsplan så hade man haft ett incitament att utforska varje våningsplan fullt ut.
Unik prissättning
Prissättningen är något som gör spelet ännu mer unikt. Till skillnad från de flesta spel som är ”gratis” och som försöker lura sina spelare att köpa liv, juveler, pengar eller vad det nu är, så är Wayward Souls ett ”one time buy”. Du köper alltså spelet och behöver sedan aldrig oroa dig för några smutsiga mikrotransaktioner.
Men det slutar inte där. Wayward Souls kommer även att bli dyrare för varje uppdatering, spelet släpps för 38kr och för varje uppdatering så kommer det att bli 7kr dyrare.
En riktigt häftig betalmodell som gynnar de som är med från början och som samtidigt tvingar utvecklarna att jobba så pass hårt att varje uppdatering är värd 7kr. Hatten av till Rocketcat Games som vågar sig på denna modell. För mig är den perfekt!
En hyllning till Souls-serien?
Mycket av det som gör Wayward Souls så bra känns igen från From Softwares Dark Souls. Känslan av att utforska, svårigheten, och framförallt, det faktum att även fast det är svårt så känns det aldrig frustrerande. Varje gång du dör så vet du att det är för att du har varit klantig.
Precis som From Software har Rocketcat Games tagit russinen ur kakan och skapat något nytt.
Man kan självklart argumentera att Wayward Souls inspiration kommer från Roguelike-spelen från 70 och 80-talet (de själva kallar spelet för ett roguelike). Men jag vill anta att gänget på Rocketcat Games fått stora delar av sin inspiration från From Softwares Souls-serie, (Demon Souls, Dark Souls och Dark Souls 2) vilket kan kallas för en serie moderna Roguelikes. Sedan så finns ju även ordet ”Souls” med i titeln, något jag tolkar som en diskret hyllning.
Oavsett var de fått sin inspiration ifrån så är det ett fantastiskt spel som verkligen går mot strömmen och bevisar att man kan göra seriösa mobilspel.