Att få rätt saker gjort är inte alltid lätt. Många gånger har man ett berg med olika arbetsuppgifter och samtidigt har man en mängd distraktioner i form av Sociala Medier och roliga kattbilder
Här är 5 beprövade tips på hur man kan öka sin produktivitet och få mer viktiga saker gjorda. Följ de här tipsen och bli produktiv!
1: Fokusera på att fokusera
Att fokusera kan ibland ses som en passiv handling, man är fokuserad för att man jobbar. Det är däremot inte helt sant, man kan vara intresserad av det man gör, och sedan kan man aktivt fokusera på att fokusera.
Många gånger finns det en mängd olika saker att ta itu med, men bara en sak är viktigast. Det är här det gäller att kunna prioritera och sedan fokusera på det som faktiskt är viktigast.
2: Blockera alla distraktioner
Det finns fler distraktioner än saker som hjälper oss hålla oss fokuserade. Detta är en svår prövning i dagens samhälle där vi vant oss att kolla Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram var 5e minut.
Men var en pionjär och inse att inget av värde kommer hända på Sociala medier de närmaste timmarna och fokuser på uppgiften.
Har du svårt att stänga ute alla dessa distraktioner så finns det program så som ”Rescue Time” som mäter vad du spenderar din tid med. Att få svart på vitt hur mycket tid du ödslar på distraktioner kan kanske hjälpa dig att fokusera.
3: Ha alltid en strikt tidsram för möten
På arbetet är möten något som ständigt tar mer tid än planerat och som stör hela dagens planering. En grundregel är att vara stenhård på mötestider, både att vara där i tid, och att gå när det är planerat att det skall vara slut. Ett bra möte har en tydlig agenda, en tydlig tidsram och är konkret. Om personen i fråga inte hunnit förmedla informationen som skulle förmedlas på den utsatta tiden så är det ett dåligt genomfört möte, och det finns mer än en anledning att inte ödsla mer tid i det.
4: Hitta ritualer
Att vara effektiv och fokuserad handlar många gånger om att han ritualer, rätt ritualer kan hjälpa dig hålla dig fokuserad. En ritual kan t.ex. vara att alltid kolla Facebook kl 07:30 0ch kl 12:00, innan jobbet och på lunchen. Det kan tyckas konstigt att ha som ritual att lägga tid på något som är en av de mest klassiska distraktionerna, men syftet med detta är att inte kolla Facebook under arbetsdagen. Har du som ritual att kolla din Facebook (eller vad det nu kan vara) endast dessa tider så kommer det kännas konstigt att bryta ritualen, vilket gör att Facebook inte längre blir en distraktion.
Andra exempel på ritualer kan vara att alltid göra 5 squats och drick ett glas vatten innan du sätter dig ned och jobbar oavbrutet i en timme. Med tiden så kommer din hjärna att förvänta sig hårt arbete i en timme så snart du gör 5 squats och dricker ett glas vatten.
5: Gå upp tidigare!
Det lättaste sättet att få mer tid är att gå upp tidigare. Väldigt få människor får något vettigt gjort mellan kl 22:00 0ch 00:00, så varför vara vaken efter kl 22:00 om du verkligen behöver mer tid för att hinna med det behöver för att nå dit du vill?
Ett ständigt återkommande gemensam nämnare bland världens mest framgångsrika människor är att de alla går upp tidigt, väldigt tidigt. Tim Cook, VD för Apple går upp ca 04:30 varje morgon för att hinna träna innan jobbet. Jack Dorsey, grundare av Twitter, jobbar två heltidsjobb varje dag, skall han hinna detta kan han knappast sova till 09:00 varje morgon.