Allt du behöver veta om laddboxar…
Det har aldrig funnits så många elbilsägare som idag. Fler och fler privatpersoner väljer elbil när det är dags att köpa ny bil. Oavsett anledning till detta beslut är det tydligt att bilbranschen är inne i en stor omställning.
infografik från Powercircle.org – nätverket för nätverk för smart elektrifiering
Kanske är du en av dem som valt att köpa elbil. Utbudet idag är mycket större än för bara några år sedan och antalet eldriva fordon på svenska vägar ökar för varje dag som går. Prognosen enligt elbilsstatistik: 2,5 miljoner laddbara fordon år 2030.
Det finns en mängd saker att ta hänsyn till när det gäller ditt val av elbil. Det handlar exempelvis om märke, räckvidd, körvanor och inte minst budget. En grundläggande fråga man bör ställa sig är också hur bilen ska laddas. Att det finns gott om eluttag i våra svenska bostäder känner de flesta av oss till. Dessa eluttag är dock begränsade i sin överföringskapacitet vilket medför att det skulle ta väldigt lång tid att “tanka” din bil. Kanske är det dock ett större problem att det finns risk för överhettning av ström- eller eluttaget. Husets elsystem är inte anpassat för den långvariga och höga belastning som laddning av elbil innebär vilket skapar en brandrisk.
Med bakgrund av detta väljer många elbilsägare att investera i en laddbox. För att göra ett grundat och genomtänkt val behöver man även här ställa sig en rad frågor. I ett försök att underlätta detta beslut tänkte vi börja med att redogöra för några saker man bör tänka på vid köp av laddbox och därefter lista några modeller som är populära på den svenska elbilsmarknaden.
En eller tre faser – beror på din bil
Laddboxar kan anslutas med antingen en eller tre faser. Kort sagt innebär trefasladdning tre gånger snabbare laddning jämfört med enfas. Det som du bör ta reda på är vilken typ av laddning din bil klarar av. De flesta av dagens elbilar är begränsade till enfasladdning, medan bilar med större batteri ofta klarar av trefasladdning. För att få svar på vilken typ av laddning din bil klarar av rekommenderar vi att ser över din bils produktinformation som du hittar hos biltillverkaren.
Kontakten på din elbil
Det är även av vikt att ha koll på vilken kontakt din bil respektive laddbox har. Laddboxar kan antingen ha en typ 1-kontakt eller typ-2 kontakt. Typ 2-kontakten är idag standard i Europa när det gäller laddboxar för hemmabruk. För att ta reda på vilken typ av kontakt din bil har är det bara att öppna laddluckan, är kontakten rund är den “typ-1”, är den istället platt på ovansidan är den “typ-2”. Typ 2-kontakten är standard i Europa och det finns även möjlighet att ladda bilar med typ 1-kontakt med en särskild typ 2 till typ 1-kabel.
Inbyggd eller extern kabel?
En annan sak som är värt att tänka över är vilken utformning du vill ha på din laddbox, mer specifikt om du vill ha en inbyggd kabel eller ett uttag till din laddbox. Det här blir en praktisk fråga för dig som kund. Väljer du en laddbox med ett uttag kan du själv välja kabellängden och har du din box relativt långt ifrån där du parkerar bilen kan alltså detta alternativ vara det bästa. Det här alternativet blir också intressant när du har en äldre elbil med typ 1-kontakt, detta då du, som tidigare nämnts, kan använda en typ 2 till typ 1-kabel. Har du en bil med typ 2-kontakt och gärna vill slippa behöva ta fram kabeln varje gång du ska ladda är det smidigt med en inbyggd.
Vilken laddningseffekt klarar elsystemet av?
Hur snabbt din bil sedan laddas är avhängigt tre olika faktorer, det handlar givetvis om kapaciteten hos din bil och laddbox, men även elsystemet i hemmet spelar in. Din bil har en ombordskapcaitet som innebär vilken laddningseffekten som ditt bilbatteri kan ta emot. Denna laddningseffekt utgörs dels av antal faser din bil kan laddas med (1 eller 3) samt vilken gräns bilbatteriet har när det gäller maxladdningseffekt.
Bild från power.se
De flesta elbilar har en maxladdningseffekt på 3.7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW. När du vet vilken ombordskapacitet du har på din bil blir det alltså lättare att ta beslut gällande laddningseffekten på laddboxen. När det gäller elsystemet är det viktigt att ta reda på om det klarar att leverera den effekt din laddbox har. Skulle elsystemet inte klara detta finns det möjlighet att välja till lastbalansering till din laddbox. I dessa fall ser lastbalanseringen till att proppen inte går när du samtidigt använder dina hushållsapparater.
Har du behov av att ladda fler än 1 bil i framtiden?
När du är på det klara med ovanstående behöver du också fråga dig vilka som ska använda laddboxen. Är det mer än en bil som behöver kunna ladda via laddboxen kan det vara värt att investera i en laddbox med två uttag, en sk. dubbelladdare.
Hur viktigt är smarta funktioner för dig – kommer du använda dem?
Med alla grundfunktioner på plats kan det kanske finnas utrymme för lite “smarta” funktioner. Dagens laddboxar erbjuder funktioner som schemaläggning av laddning, möjlighet till på-/avstängning via dator/mobil samt lägesrapport om laddningen till din mobil. Det här kan vara värt om du exempelvis vill kunna ladda under natten när elpriset är billigare eller vill kunna vara säker på att laddningen fortlöper väl när du är bortrest.
Hur ser marknaden för laddboxar ut?
Elbilsmarknaden har aldrig varit hetare än nu. Det medför att tillverkarna av dessa laddboxar aldrig varit så många som nu. Vi ska nu lista några populära modeller som samtliga finns på den svenska marknaden. Vi har baserat överblicken på information från laddsmart.se som har skrivit mycket om laddboxar hemma och elbilar/laddhybrider överlag.
Easee laddbox
Framtidssäkrad laddbox tillverkad i Norge för de skandinaviska förhållandena. Hela 22kW i laddningskapacitet. Utöver detta tillhandahålls appen RFID där du som användare kan schemalägga laddning, ställa in laddningseffekt och få ut statistik gällande din laddning. Laddboxen är 4G-uppkopplad vilket möjliggör snabb felservice och kontinuerliga uppdateringar.
Garo laddbox
Stilren svensktillverkad laddbox från småländska Garo. Enkelt standardutförande men modulbaserad vilket möjliggör nya funktioner genom nya modulinstallationer.
Charge Amps (Halo) laddbox
Liten och smart laddbox från svenska Charge Amps. En av de populäraste laddboxarna på den svenska marknaden. Erbjuder smart molntjänst och innehar marknadsledande IP-klassning.
Wallbox laddbox
Wallbox (Pulsar Plus) är en väldigt kompakt laddbox från spanska Wallbox. Erbjuder en smidig app och molntjänst. Tar endast upp en yta av 16,3×16,6 cm och väger utan kabel ynka 1 kg.
Bee laddbox
Ägare till Bee är flera elkraftsbolag och vid köp får du fri tillgång till Bees uppdaterade tjänster i 24 månader.
Tibber laddbox
Tibber är ett modernt elbolag som i deras tjänst erbjuder den välkända laddboxen Easee Home som går att köpa antingen med deras elavtal, då till rabatterat pris, eller utan något elavtal. Genom Tibber får du en smart laddning då de har tagit fram en teknik som gör att din bil laddas när elpriset är som lägst, de garanterar ett elpris som är 50% lägre än det du betalar för din vanliga el.
Zappi laddbox
Särskilt anpassad för dig med solceller. Genom lägena Eco, Eco+ och snabb kan du välja att få din laddning från din egenproducerade el, en mix eller från köpt el. Från brittiska Zappi.
Zaptec laddbox
Zaptec är störst på den norska marknaden och har nyligen lanserats i Sverige. Laddboxen har en rad smarta funktioner och är uppkopplad med såväl WiFi som 4G vilket möjliggör kontinuerliga uppdateringar.
Vad man prioriterar när det gäller laddbox kommer naturligtvis skifta en hel del. För en del är designen viktig medan andra lägger mer fokus på funktioner. Oavsett vad du väljer är vårt råd att köpa laddbox samt installation från samma leverantör, detta är nämligen ett krav för att få del av bidraget “Grön Teknik” teknik som ger dig ett 50%-igt avdrag på både boxen och installationen.
Lycka till!