För dig som driver bolag, snåla inte med detta…

Något som blivit allt mer populärt är att företag ger sina anställa profilkläder, alltså kläder med företagets logga på. Detta som koncept är dock inte nytt, men kvalitén på dessa kläder är ett nytt fenomen, och en trend du som driver bolag bör haka på.

Det vi pratar om är profilkläder som är ”riktiga”, högkvalitativa kläder i grunden som man sedan adderar ett företagstryck på. Inte ”Fruit of the loom-tshirts i XXL” eller alldeles för blåa tjocktröjor med dålig passform.

Självklart kan man argumentera att det blir väldigt mycket dyrare, men problemet med dåliga profilkäder är att absolut ingen någonsin bär dem, de ligger bara i en låda under sängen. Satsar du lite och köper in riktigt fina jackor så kommer din personal att bära dem, särskilt om du applicerar företagsloggan på ett smakfullt sätt, kanske under luvan eller i sidan under ärmen, inte tvärs över hela bröstet eller på hela ryggen. Det är en balansgång och det handlar om att ge och ta, du ger en fin jacka och dina anställda ger dig exponering genom att ha den på sig, om den är tillräckligt fin för att bäras vill säga.

Anlita ett professionellt tryckeri

Ska du satsa stort på profilkläder så ska du så klart inte snåla på tryckeriet, det kommer du garanterat att få ångra. Det du vill ha en en erfaren aktör som vet vad de gör.

3 exempel på bra profilplagg

Här är några exempel på klädesplagg som gör sig extra bra med företagstryck på. Du vill ju att loggan ska synas och att dina anställda faktiskt ska vilja använda plagget.

1: Hoodie

En bra hoodie är ett fantastiskt användbart plagg. Den funkar årets runt, på kalla sommarkvällar, vinterdagar och när det är dags för höstpromenad. Väljer du dessutom en hoodie från t.ex. Peak Performance, Houdini eller Patagonia så kommer dina anställda att stolt bära den så att alla ser er logotype.

2: Dunjacka

Alla behöver en dunjacka, men det är samtidigt en rätt trist kostnad. Så slå två flugor i en smäll för dina anställda och köp in riktigt sjysta dunjackor från t.ex. Peak Performance, The North Face eller Patagonia och addera företagets logotype och vips så har du en logga som syns i ett bra sammanhang och nöjda anställda som slipper lägga 3000-4000kr på en vinterjacka.

3: Väst

Precis som hoodien är västen väldigt flexibel och användbar. Eftersom den bärs ovanpå en annan outfit så är den både mångsidig och enkel att använda, precis det du vill ha i ett profilplagg eftersom det ökar chanserna att dina anställda faktiskt bär plagget.

Ska du köpa in västar så behöver du först välja om de ska vara tjocka eller tunna, de har ju lite olika användningsområden. För tunna västar bör du definitivt välja Patagonia. Ska du köpa tjockare västar så rekommenderar vi Peak Performance.

Avslutningsvis

Många företag i historien har missuppfattat syftet med att trycka upp profilkläder med företagets logga på. Den vanliga misstolkningen är: ”Om vi trycker upp t-shirts i XXL och ger till alla våra anställda så kommer folk på stan att se vår företagslogga när de har t-shirten på sig.” Problemet med den tankevurpan är dock att ingen självrespekterande människa skulle någonsin bära en gråmellerad t-shirt i storlek XXL med ett stort företagstryck på, på sin höjd använder man den när man målar om på landet.

Nej det du som företagare behöver tänka är att plagget ska vara både önskat och så pass bra att dina anställda verkligen vill använda det, t.ex. en riktigt bra vinterjacka eller en hoodie av högsta kvalité. Det blir så klart dyrare att köpa in men den där t-shirten kommer ju aldrig se dagens ljus så din return on investment är 0%, även om de är billiga.

Och slutligen, när du väl köpt in fina hoodies eller riktigt bra västar till din personal, välj då ett professionellt tryckeri med god erfarenhet, så att inte trycket blir dåligt och förstör en perfekt jacka.

Föregående artikelOlika Färgers Betydelse – Symboliken Bakom Alla Färger
Nästa artikelNyexaminerad Och Letar Jobb? Här Är 3 Värdefulla Tips!
Allt från personlig utveckling till sköna sneakers är intressant! Kvalitetstid för mig är en kall, ljus, amerikansk öl i solen på en uteservering, gärna "i goda vänners lag" om man nu skall slänga in något klyschigt också.