Fördelarna med att jobba digitalt…
Även om vi alla gillar att strosa runt i butiker, sitta på caféer och gå på evenemang på stora arenor så bör du som funderar på att starta eget välja en bransch och en niche som går att bedriva digitalt, åtminstone till 90%. Varför då tänker du kanske nu? Ja som sagt så gillar vi alla en fysisk upplevelse, som t.ex. doften av en kaffe eller känslan av en biljardkö i handen, men faktum är att de flesta småföretag som startar går i konkurs, eftersom de har problem med lönsamhet. En extremt viktig aspekt av lönsamhet är dina fasta kostnader och att ha ett lager, en lokal och en massa personal att betala för är väldigt dyrt. Det kräver att du har bra omsättning från dag 1. Det går inte att starta ett café eller en godisbutik och ”gå lite minus i början”, det finns väldigt sällan utrymme för det. Du förstår säkert att sannolikheten att du går med vinst dag ett med ett nyöppnat café är lika med noll. Det är helt enkelt en väldigt stor risk.
Satsa därför digitalt
Startar du istället ett företag som bedriver sin verksamhet online, och säljer antingen produkter eller tjänster via internet så sänker du dina kostnader avsevärt. Din så kallade ”over head” (de kostnader du inte kan påverka på kort sikt) kan i vissa fall vara lika med noll kronor om det bara är du som jobbar i företaget och allt du behöver är en dator.
Ska du satsa digitalt behöver du en ordentligt hemsida och en bra plan
Om du bestämt dig för att etablera dig online och har en idé om vad du vill erbjuda dina kunder så är det helt kritiskt att du har en säljande hemsida som presterar på topp. Med presterar menar vi inte bara att de tekniska delarna ska fungera, nej du behöver se din hemsida som din bästa säljare. Det är i mångt och mycket din hemsida som kommer övertyga dina potentiella kunder om att välja just dig! Du vet mycket väl att det stämmer, för du har precis som jag besökt en och annan katastrofal hemsida där du känt ”Jag kommer aldrig handla något här!”.
3 Tips till dig som vill satsa digitalt
Avslutningsvis så kommer här 3 värdefulla tips till dig som funderar på att starta eget och vill göra det primärt digitalt.
1: Ta reda på vad din ”minsta möjliga vinst” är
Vill man bygga ett hälsosamt företag så bör man innan man startar ha tagit reda på vad ens minsta möjliga vinst är, alltså hur mycket vinst behöver jag för att kunna driva bolaget och leva mitt liv? Att uppnå detta är ditt första och absolut viktigaste mål. Inställningen: ”äh det kostar lite i början, vinsten kommer sen”, är inte hållbar och det kommer tyvärr bara leda till problem.
2: Minimera kostnader, men va inte dumsnål
Innan du köper in tjänster och varor bör du först fundera på om du kan göra det själv, eftersom kostnaderna är det stora problemet för nystartade företag. Men du ska samtidigt inte vara dumsnål och försöka göra saker som ändå inte blir bra. Ett bra exempel på detta är annonsering online. Anlitar du ett bra företag med lång erfarenhet så bör kostnaden för deras tjänster bara vara en liten del av den ökade vinsten du får tack vare deras arbete. Annonsering online må verka enkelt, men det är ett äkta hantverk som inte ska underskattas.
3: Ödsla inte pengar på lokal
Startar du ett företag som mestadels ska vara aktivt online så bör du vänta in i det sista med att skaffa någon form av lokal. Arbeta istället hemifrån eller från ett café. En lokal innebär ofta långa kontrakt och dyr hyra, och ska du ändå vara verksam online så bör det inte vara en prioritet för dig.
Sammanfattningsvis
Om du som många andra funderar på att starta eget så bör du först och främst utvärdera dina möjligheter online. En fysisk verksamhet som ett café må kännas nära till hands och som en självklarhet i samhället, men det är också förknippat med enorma kostnader och hög risk. En verksamhet som bedrivs online har i vissa fall näst intill ingen risk och låga uppstartskostnader.
Om du väljer att starta upp ett företag som bedriver verksamhet online så får du inte glömma att din hemsida är ditt ansikte utåt och att den måste vara tipp topp för att prestera. Något annat du inte ska ta för lätt på är din marknadsföring online, både annonsering och sökmotoroptimering, de är kritiska komponenter för att du ska få in affärer och här gäller det att inte vara dumsnål. Titta istället på att anlita ett företag med bred kompetens och lång erfarenhet. Deras kostnad bör betala sig själv genom den ökade försäljning du får.