Mönsterdjup, förvaring och kväve…

Däck kanske inte är något som man direkt förknippar med kavajer, skinnskor och slipsar. Nej, så är det nog. Men det vi försöker uppnå här på Obsid är att Svenska män ska bli bättre på allt som har med livet som man att göra. Och förr eller senare kommer du stöta på ett par däck, och då är det bra att ha koll på några grundläggande saker.

Så för att göra dig bättre förberedd på den dagen så har vi skrivit ihop den här artikeln med 4 saker alla män bör veta om sommardäck, eller ja, däck i största allmänhet.

1: Allrounddäck eller vanliga sommardäck?

Tanken med allrounddäck är att man ska kunna använda dem året runt. Problemet är bara att i vårt Nordiska klimat så är de inte alltid tillräckliga, t.ex. när det blir is på vägbanan. För säkrast körning året runt så rekommenderas generellt sätt dedikerade vinterdäck och dedikerade sommardäck.

Du kan kolla ABS Wheels artikel om dubbdäck vs friktionsdäck här, för ett fördjupat svar på frågan om vad som egentligen är bäst. I deras undersökning frågade de ett stort antal av Sverige riksdagsledamöter vad de ansåg.

sommardäck allrounddäck
Tyvärr är inte allrounddäck helt säkra när den Nordiska vintern fryser ned landets vägar

2: Ska man verkligen ha kväve i sommardäcken?

Ja du hörde rätt, vissa påstår att man bör pumpa sommardäcken med kväve för att slippa kontrollera lufttrycket och pumpa dem så ofta. Men kväve kostar betydligt mycket mer, är svårare att få tag på och helt enkelt bara väldigt onödigt, för det är ju inte precis så att du spenderar halva sommaren med att kontrollera lufttrycket i däcken.

3: Mönsterdjupet!

Minsta möjliga mönsterdjup på sommardäck är 1,6mm. På alla sommardäck finns det slitagevarnare. När däcken slitits ned så pass mycket att dessa syns, då är det hög tid att byta däck.

Har du dåligt mönsterdjup så ökar risken för vattenplaning, vilket kan leda till att du krockar med ett brofundament i 130km/h och stendör. Gör inte det är du snäll, håll koll på ditt mönsterdjup istället.

sommardäck mönsterdjup
Mönsterdjupet är viktigare än du tror

4: Förvara dem smart och spara massvis med pengar

Livslängden på dina däck kan variera kraftigt beroende på hur du förvarar dem. Tänk på följande 3 saker när du stoppar undan dina däck:

  1. Undvik höga temperaturer, förvara dem i någonstans där det aldrig blir över 25 grader varmt
  2. Däck på fälg ska inte stå upp, vid lång förvaring kan de faktiskt bli skeva. Istället ska du stapla dem på varandra. Men har du dem utan fälg så ska de inte staplas, utan ställas, men då bör du även rotera dem ungefär en gång i månaden för att de inte ska sjunka ihop för mycket
  3. Har du plåtfälg så bör du förvara däcken torrt, eller i en plastpåse för att minimera rost
sommardäck förvaring
Däck utan fälg ska förvaras stående, men bör då roteras ungefär 1 gång i månaden

Är du ute efter mer kunskap om däck, eller behöver du nya däck?

Kolla in ABS Wheels, de har en blogg som de uppdaterar flitigt. Där får du mängder med tips om däck och fälgar. Behöver du köpa nya sommardäck så har de en extremt smidig funktion där du kan skriva in ditt registreringsnummer och direkt få tips på däck och fälgar som passar just din bil.

Sammanfattningsvis

Förvara däcken rätt så håller de längre. Håll koll på ditt mönsterdjup så du slipper krocka med ett brofundament och fundera noga över vilket väglag du stöter under ett år innan du beslutar dig för all allrounddäck eller sommar/vinterdäck.

Föregående artikelSugen På En 24-Timmars-Klocka Med En Visare?
Nästa artikelJureskog Knåpar Ihop En Voodooburgare – *Reklam*
Allt från personlig utveckling till sköna sneakers är intressant! Kvalitetstid för mig är en kall, ljus, amerikansk öl i solen på en uteservering, gärna "i goda vänners lag" om man nu skall slänga in något klyschigt också.