Enligt forskare är en riktning faktiskt värre än den andra…
Varje dag går över 2 miljoner människor ombord på flygplan för att resa iväg till destinationer långt ifrån sina hem. Många av dessa passagerare kommer att korsa flera tidszoner och hamna på nya platser med en tidsskillnad på flera timmar fram eller bak, vilket ofta medför en större kontrast än vad resenären är van vid.
Med hänsyn tagen till vår långa historia som människor, är snabba resor en relativt ny uppfinning. En uppfinning som vår biologiska klocka fortfarande har svårt att anpassa sig till. Många resenärer upplever svårigheter i att sova och har problem att hålla sig vakna eller alerta när de kommer till en ny plats. Denna vanliga förekomst är känd som jetlag.
Påverkas ditt jetlag verkligen av vilken riktning du flyger i?
Är det en myt eller vetenskap? Är ett håll verkligen jobbigare än ett annat?
Svaret är faktiskt ja. Men det är inte slumpmässigt, utan det finns logiska och vetenskapliga förklaringar till detta.
Det hela är beroende av resans rättningslinje och riktning. En flygning nord-syd, oavsett flygtid, orsakar inte jetlag. Flygningar öst-väst orsakar dock detta, eftersom kroppens så kallade cirkadiska klocka och våra sinnen i dessa situationer skickar motstridig information till hjärnan. Och detta är faktiskt mer påtagligt vid flygningar från väst till öst än från öst till väst.
Varför är jetlag värre från väst till öst?
Anledningen är detta: en flygning öst till väst är en ganska enkel process där man relativt snabbt passerar genom flera tidszoner eftersom jorden roterar från väst till öst, alltså i motsatt riktning.
Antag att du reser från Sverige till USA. Du hoppar på planet vid klockan 15:00 och efter 7 timmars flygning, landar du i New York, där du får reda på att den lokala tiden är 17:00. Din kropp insisterar på att klockan egentligen ska vara 22:00 samma dag, men så är det inte.
I det här fallet är det lättare att hantera jetlag eftersom du inte behöver ”dra ut” på din tid/klocka allt för länge, bara tills den lokala tiden blir läggdags. Detta genom att exempelvis dricka lite kaffe, gå runt, ta en lätt måltid, gå på sightseeing. Lyckas du dra ut på tiden till, lått oss säga 22.00, ja då kan du med gott samvete gå och lägga dig och förhoppningsvis vakna upp någorlunda utvilad dagen därpå, anpassad till den nya lokala tiden.
På din returresa däremot, då kommer ditt flyg att försöka att hinna i kapp jordens rotation. Detta leder till att flyget ”tar igen” en stor del av flygtiden – timmar du spenderar på flyget räknas alltså inte, vilket gör att du har en oerhört lång dag framför dig.
Låt oss säga att du hoppar på flyget i New York klockan 16:00. Efter en 7 timmars flygning landar du i Sverige, klockan 05:00 på morgonen lokal tid. Din hjärna och kropp är däremot inställd på att klockan ska vara 23:00 på kvällen, vilket den är i New York, så du är redo att gå och lägga dig.
Med tanke på att du behöver plocka ditt bagage, hantera tullen och slutligen ta dig hem så kommer du inte vara hemma än på några timmar, troligtvis närmare frukosttid Svensk tid. Som du förstår så kommer det vara rätt jobbigt att hålla dig vaken en hel dag extra för att du inte ska rubba din dygnsrytm fullständigt.
Det är i dessa situationer som vår biologiska klocka är extra komplicerad. Att sova ombord kan verka vara en bra idé. Problemet är att vi människor ofta lätt kan skjuta upp sömnen någon gång, men ytterst sällan somna om självmant. Som ett resultat av detta kommer du att lida mer när du reser väst till öst, oavsett om det är en returresa eller icke.
Sammanfattningsvis
Det finns både vetenskapliga förklaringar och praktiska förklaringar till varför jetlag är värre från väst till öst, än tvärtom. Att tänka på är att våra kroppars kamp börjar med vår biologiska klocka som skickar signaler till vårt nervcentrum i realtid. Beroende på vilken riktning och rättningslinje flygplanet flyger kommer vi att uppleva det olika. Bägge riktningar har sin kamp, men var extra noggrann med flygtider, koffein-intag och dina sovrutiner när du flyger från väst till öst.