4 Bra tips, för att balans, det är fan allt…
Alla måste vi jobba, och alla har vi fritid, så det bör ligga på allas priolista att lära sig hitta balans mellan arbete och fritid. Men bevisligen är det inte helt lätt. Dagligen hör man folk som klagar på problem som uppstår till följd av en dålig balans mellan arbete och fritid. Så för att hjälpa dig bli en lite bättre man så är här 4 tips på hur du kan hitta balans mellan de två!
Vill du läsa mer om ämnet så finns det mängder med böcker på ämnet, du hittar dem på Bokus.se/Rådgivning, eller på Nextory och Bookbeat om du hellre vill lyssna.
1: Planera in ledig tid
Fine, det kan låta stressande att schemalägga ”avslappning” och ledig tid. Men vill du få det mesta av både din tid på arbetet och din fritid så är en av de viktigaste nycklarna att planera ditt liv. Man kan inte ”leva fritt” som en 22 årig tjej som är med i Paradise Hotel och samtidigt vara produktiv och nå dit man vill långsiktigt. Det finns en anledning till att de snyggaste tjejerna i högstadiet jobbar på ett lager någonstans, har bytt ut sin skönhet mot trötthet och tappat alla ambitioner.
Om du inte känner dig helt hemma på det här med att planera din tid så rekommenderar jag att kolla in vår guide: Planera dagen – Få mer gjort, slipp stress och må bättre! Jag rekommenderar dig även att kolla in boken Eat That Frog samt boken Getting Things Done. Båda två är oerhört bra och ger värdefulla tips på hur du kan få ut mer av livet.
2: Prioritera
Oj oj oj, den här är både gammal och multi-aktuell. Att lära sig prioritera är en av de viktigaste egenskaperna du kommer lära dig vartefter du blir vuxen (när man nu blir det). Det är något du inte bör ta för lätt på, för att kunna prioritera handlar om att känna sig själv, att känna situationen och att kunna se på saker och ting långsiktigt. Det är många gånger nyckeln till både framgång, lycka, pengar och inre lugn.
Så om det är något du bör jobba på så är det att lära dig prioritera rätt.
3: Kom fram till din egen definition av framgång
Att anpassa sig till andra människors bild av ett bra liv, en bra karriär och bra värderingar leder sällan till bra saker. Visst, vi har tidigare skrivit att det finns en hel del fördelar med att anpassa sig, men då handlar det inte om de viktiga sakerna i livet.
För att verkligen kunna hitta balans mellan arbete och fritid så krävs det att du är överens med bilden av framgång som du strävar mot. Om det är en definition som du egentligen inte håller med så kommer en stor del av dig lida varje steg på vägen, och när målet är nått så kommer du inte känna dig glad, upprymd och svintaggad. Tvärtom, du kommer känna dig tom.
Sätt upp egna mål och forma de målen efter vad som är viktigt för dig. Se också till att göra dina mål SMARTa, det är nyckeln till att sätta mål som man faktiskt kan nå.
4: Gör dig av med distraktioner
Släpp telefonen när du är med dina vänner. Skippa Facebook på jobbet och sov när du skall sova. Om du hela tiden distraherar dig själv så kommer du aldrig kunna göra något helhjärtat, och gör du det så kommer allt du gör vara halvdant. Det leder till stress då du inom dig känner att du inte är närvarande. Men det kommer också leda till stress eftersom du kommer vara så oerhört ineffektiv i allt du gör. Som vi skrivit om tidigare så finns det ingen som kan multitaska på ett bra sätt, det blir alltid bara sämre för alla. Så gör det inte, fokusera istället på en uppgift helhjärtat och få den klart innan du börjar med nästa sak.
Här rekommenderar vi att du kollar in boken: Eat That Frog, en fenomenal bok om att fokusera på en uppgift i taget.
Känner du att du har svårt att hitta balans?
Böcker om balans mellan arbete och fritid
Vill du läsa mer om ämnet så finns det mängder med böcker på ämnet, våra favoriter kan du läsa om i guiden: Böcker om personlig utveckling och effektivitet. Det finns så klart även en hel del andra, vilka du hitta på Bokus.se/Rådgivning, eller på Nextory och Bookbeat om du hellre vill lyssna.